Osteopatia i fizjoterapia pod jednym adresem.

Neurologiczne skutki cesarskiego cięcia

Jest wiele powodów, aby poród odbył się przez cesarskie cięcie. Począwszy od spadającego tętna dziecka, przez dysproporcję głowowo-miedniczną, ułożenie pośladkowe oraz wiele innych.

Niektóre kobiety mogą preferować taki rodzaj porodu, aby uniknąć potencjalnych uszkodzeń dna miednicy, lub zapobiec pogłębianiu się dysfunkcji po poprzednim porodzie. W związku z rosnącym odsetkiem cięć cesarskich na świecie, musimy zrozumieć jakie ryzyko może się z tym wiązać.

Jako fizjoterapeuci dna miednicy wiemy, że ilość porodów drogami natury, a także pęknięcia i nacięcia krocza mogą zwiększa ryzyko nietrzymania moczu i obniżenia narządów. Nadal jednak wielu terapeutów nie jest świadomych jakie są skutki cesarskiego cięcia i znaczenia rehabilitacji rozejścia mięśni prostych.

W 2008 roku przeprowadzono badanie sekcyjne, aby określić przebieg 2 nerwów: biodrowo-pachwinowego oraz biodrowo-podbrzusznego.
Przebieg nerwów został porównany ze standardowymi cięciami podczas operacji brzusznych np. podczas operacji wyrostka, przepukliny pachwinowej czy cesarskiego cięcia.

Wnioski z tego badania są następujące:

„Nacięcie poniżej poziomu KBPG ( Kolców biodrowych przednich górnych ) niesie ryzyko uszkodzenia nerwów: biodrowo-pachwinowego oraz biodrowo-podbrzusznego”

Dlaczego zatem takie uszkodzenia mają znaczenie?

Po ciąży pacjentki mogą potrzebować reedukacji wzorca aktywacji mięśni w związku z rozejściem mięśni prostych, uszkodzeniem kresy białej a także problemami ze stabilizacją. Wspomniane nerwy unerwiają zarówno TrA – Mięsień Poprzeczny jak i Mięśnie skośne poniżej pępka. Kiedy pracujemy nad reedukacja i odbudową funkcji mięśni po porodzie, zarówno nieefektywna stratega aktywacji mięśniowej ( firing ) jak i uwięźnięcie nerwu mogą znacząco wpłynąć na nasz sukces terapeutyczny.

Kolejne interesujące badanie pochodzi z Turcji i pokazuje, iż pacjentki po 2 cięciach cesarskich mają zwiększone ryzyko wystąpienia DRA ( rozejścia mięśni prostych ) i jednocześnie powtarzające się operacje brzuszne zwiększają ryzyko wystąpienia DRA.

Objawami uszkodzenia nerwów jest ból promieniujący z okolicy nacięcia i rozprzestrzeniający się na obszar przez niego unerwiany czy z drugiej strony brak czucia okolicy unerwianej.

Jeszcze jednym symptomem uszkodzenia nerwu może być małe uwypuklenie na przedniej, dolnej ścianie brzucha.

Więc co możemy zrobić z tą informacją?

Dobre wiadomości są takie, iż jak fizjoterapeuci możemy pracować ze strukturami powięziowymi otaczającymi uwięźnięty nerw, aby go odbarczyć i odżywić, a kolejno możemy go również mobilizować bezpośrednio. Mogą nam w tym pomóc testy neurodynamiczne.

Następnie powinniśmy popracować nad polepszeniem komunikacji nerwu bezpośrednio ze strukturami mięśniowymi, używając specyficznych, lokalnych technik wzmacniających i mobilizujących wcześniej uciśniętą strukturę.

Pamiętajmy również jak ważne jest prawidłowe działanie tłoczni brzusznej z punktu widzenia trzymania moczu, pęcherza nadreaktywnego czy obniżenia narządów. ”

Źródła:

Okiemy, G., Ele, N., Odzebe, A. S., Chocolat, R., & Massengo, R. (2008). The ilioinguinal and iliohypogastric nerves. The anatomic bases in preventing postoperative neuropathies after appendectomy, inguinal herniorraphy, caesareans. Le Mali medical, 23(4), 1-4.
Herman and Wallece – The Untold Story of Nerve Damage with C-section Affecting Diastasis and Persistent Pain
Turan, V., Colluoglu, C., Turkuilmaz, E., & Korucuoglu, U. (2011). Prevalence of diastasis recti abdominis in the population of young multiparous adults in Turkey. Ginekologia polska, 82(11).